وبلاگ شخصی سید عباس طباطبایی

دوستان عزیز : اگر سوال و پرسشی دارید لطفا آن را به صورت عمومی در قسمت نظرات خود مطلب درج کنید تا پاسخی که در خصوص سوال شما داده می شود برای سایر دوستان هم قابل بهره برداری باشد

دوستان عزیز:

مطالب این وبلاگ کاربردی بوده و نه تفریحی
از این رو سعی دارم مطالب جدیدی که کمتر مورد توجه است و یا دسترسی به آنها دشوار ، را با فاصله های زمانی قرار دهم تا دوستان فرصت مطالعه مطالب پیشین را داشته باشند . دیگر دلیل برای طولانی شدن افزودن مطالب کمبود دسترسی اینجانب به مطالب خاص می باشد ، از این رو هرکدام از شما دوستان عزیز که مطلبی و یا فایلی آموزشی دارید که می تواند مورد استفاده سایر دوستان قرار گیرد آن را برای اینجانب ایمیل کنید تا در وبلاگ قرار دهم .
با تشکر

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

لینوکس برای نجوم !

دوشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۳۶ ب.ظ

overlord59-astro-tux

اگر علاقه‌مند به علم نجوم یا مشتاق استفاده از نرم‌افزار و ابزار های نجومی در گنو/لینوکس هستید ، این مقاله را از دست ندهید !

این توزیع برای ستاره شناسان ایجاد شده و اسمش توزیع آسترو هست .

با این توزیع خاص گنو/لینوکسی می تونید کار های نجومی مثل رصدخانه ستارگان یا افلاک نماها یا کارهای تحقیقاتی در مورد اجرام آسمانی ، انجام دهید.

 

tux&astronomy

بررسی توریع آسترو:

وقتی وارد گراب شدید ، اولین چیزی که جلب توجه تان می‌شود تصاویری گرفته شده به وسیله ی تلسکوپ های هابل بر روی صفحه گراب نمایان می‌شود و شگفتی های آسمانی را نمایش می‌دهد ، کاربر از همان ابتدا توزیع خاص آن را حس خواهد کرد!

 

starter

این توزیع گنو/لینوکسی که بر پایه اوبونتو است و از میزکار MATE بهره می‌برد و توزیع سبکی می‌باشد ولی باید توجه داشت که به دلیل نرم‌افزار های نجومی این توزیع برای سیستم‌های سخت افزاری متوسط به بالا پیشنهاد می‌گردد .

نرم‌افزار های پیش‌فرض نصب شده در این توزیع که بسیاری از آن‌ها مربوط به نجوم و افلاک نما می‌باشد که تعدادی از آن‌ها را در این مقاله معرفی می‌کنم .

 

۱-Desktop planetarium : شامل نرم‌افزار های Kstar ، Stellarium و Cartes du Ciel می باشد.

 

panstarrs-stellarium

 

 

 

۲ - Telescope control : این گزینه برای تلسکوپ های کامپیوتری و افلاک نما ها طراحی شده و می‌توان آن‌ها را با این ابزار کنترل نمود ، قابل ذکر است که Telescope control از تعداد زیادی CCD ها ، به خوبی پشتیبانی می‌کند .

 

telescope-control

 

 

Rocket modelling-۳ :گنو/لینوکس دیسترو آسترو یه ابزار جالب در اختیار کاربران این توزیع قرار می‌دهد و آن Open Rocket است ، این ابزار برای ساخت موشک ها و راکت ها و تحلیل آن‌ها به کار می‌رود .

 

rocket-modelling

 

 

۴ - Event prediction :با این ابزار می‌توان به پیش‌بینی رویدادهای اجرام آسمانی و ستارگان پرداخت .

 

event-prediction

 

 

 

۵ - Astrophotography :این ابزار که به اصطلاح به آن عکاسی نجومی می‌گویند،که یکی از مهمترین ابزار ها میان منجمان و ستاره شناسان می‌باشد و با استفاده از آن‌ می‌توان به ضبط ، ثبت و ویرایش عکس‌های نجومی پرداخت .

 

astrophotography

 

 

۶ - Scientific analysis : یکی از مهترین ابزار ها می‌باشد که می‌توان به شبیه سازی های علمی، مدل سازی ، تجزیه و تحلیل داده‌ها و آنالیز عکس‌ها به وسیله این ابزار اشاره نمود که معروف ترین نرم‌افزار در این زمینه که اگه منجم باشید فکر کنم بارها نام آن را شنیده‌اید و آن نرم‌افزار IRAF می‌باشد .

 

pyraf

 

 

۷ - Map creation :کاربرد این ابزار برای نقشه آسمان می‌باشد .

 

map-creation

 

 

 

۸ – ابزار های زیباسازی محیط با Hubble Backgrounds و APOD Wallpaper که شامل تعدادی تصاویر پس زمینه مرتبط با نجوم می‌باشد .

 

pic1

 

 

این تنها بخشی از ابزار ها و امکانات توزیع آسترو لینوکس می‌باشد ویکی دیگر از نرم‌افزار که در بالا ذکر نشد می‌توان بهVirtual Moon Atlas اشاره کرد که با این نرم‌افزار به سفر ماه می‌توانید بروید ! ؛ اگر علاقه‌مند به این توزیع شدید می‌توانید آن را از سایت http://www.distroastro.org/ دانلود کنید .

  • سید عباس طباطبایی